mandag den 9. juli 2012

Hjelm

© Palle Konggaard
De Gamle Mænd og Havet (DGMOH) har længe talt om at ro en tur til Hjelm og 3.7.2012 blev det så alvor. En fantastisk dag med høj sol og smult vand. Desværre er jeg for øjeblikket ramt af en "kajakalbue" og kunne af samme grund ikke ro med. Samtidig skulle jeg til Sjælland, men her var trøst......jeg skulle med den nye hurtigfærge Molslinien har fået og det er jo langt større at prøve den end at ro til Hjelm. Færgen lagde fra 8:30 og jeg bestilte en morgenbuffet så jeg rigtig kunne fejre jomfruturen. Det blev ikke til megen morgenmad. De første 30 minutter sad jeg med næsen presset mod ruden for at se om jeg kunne få et glimt af "De Gamle", som havde valgt at bruge dagen på noget så kedsommeligt som at ro til Hjelm. 


© Palle Konggaard
Desværre lykkedes det mig ikke at få øje på dem, men Palle Konggaard har været så sød at tage samtlige billeder og Poul Allan har bidraget med følgende poetiske tekst. 
TAK "DRENGE"


HJELM...En fjer i hjelmen, som vi må have, når vi bor på Mols.
Øen som ligger så smukt derude, øst for det sydlige Djursland... og ligner det den hedder.
Og den har længe været i kikkerten.



© Palle Konggaard
Men DGMOH lægger helst ikke større brød op, end de er sikre på at kunne bage.

Derfor blev max grænsen sat til 5 m/s. 

Det skulle have været lørdag d. 30.6., men vejrguderne kunne ikke holde løftet, så det endte med 8 m/s.



Men tirsdag var den der. 2 m/s fra morgenstunden, senere ca 4 m/s fra øst, præcis hvad man kunne ønske, for lige at gøre hjemturen lidt mere gelinde.



© Palle Konggaard
© Palle Konggaard



Vi mødtes kl 9.00 ved Elsegårde strand. 


Og der ligger så Marsk Stigs gamle Ø, med al sin historie, i morgendisen og ser så tiltrækkende ud.
Og så afsted 5 kajakker, bragende sol og et par sejlskibe i ny og næ.



© Palle Konggaard

Hold da kæft hvor jeg kan lide det her... hørte man en af sidemændende sige.
Øen er privat... og på dagen beboet, kunne man se, da flaget var oppe. 

Men vi skulle jo kun låne strandkanten, og den kan man vel altid låne... selv om horder af måger, gæs, terne
og strandskader havde en anden mening. Larmen var øredøvende, men dejlig alligevel.



© Palle Konggaard
Frokost på strandkanten og en hurtig aktion for at redde kajakkerne da en langsgående bølge fra en forlængst passeret Molslinie nær havde gjort os til fastboende "Hjelme".

Hjemtur i en stor bue, fordi strømen er markant, men med let rygvind og derfor nice.


What a day.

PA  







© Palle Konggaard
© Palle Konggaard

© Palle Konggaard

© Palle Konggaard

Ingen kommentarer:

Send en kommentar